Info

avatar
Autorem tego bloga jest doktorno z Dominą z miejscowości Bystra. Zapisaliśmy tutaj do tej pory ponad 3903.47 kilometrów w tym 2976.82 w terenie. Nasza prędkość średnia to 9.50 km/h.

Więcej o nas.

Od 15.08.2012 było czytań:


monitoring pozycji


Statystyki zbiorcze na stronę


baton rowerowy bikestats.pl
button stats bikestats.pl

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy doktorno.bikestats.pl

DANE WYJAZDU:


Dystans: 43.00 km
W terenie: 40.00 km
Czas jazdy: 04:11 h
Prędkość śr.: 10.28 km/h:
Pr. maks.: 46.00 km/h
Temperatura: 13.0 st. C
Suma podjazdów: 1400 m
Na rowerze: SJumper 29

tłentynajner; test 2

Niedziela, 22 września 2013 · dodano: 22.09.2013 | Komentarze 0


Postanowiliśmy wziąć drugiego speca do testowania po raz kolejny. Pojeździliśmy dwa dni po okolicznych górach i teraz kiedy biorę do ręki egzemplarze BikeBoardu, gdzie panowie testują różne rowery, różne rozwiązania techniczne i wydają opinie na temat przyszłości 26" i 29" to tak trochę się z tego podśmiechuję. Mam tu na myśli sprzeczne opinie różnych testerów w odniesieniu do tego czy duże koła zasługują na uwagę i czy są lepsze od małych. Jedni mówią tak, inni całkiem odwrotnie, a dodatkowo przeprowadzane testy niczego nie dowodzą. W Magazynie Rowerowym swego czau przedstawiono wykresy pokazujące różne parametry różnych kół nie nanosząc skali na osie współrzędnych. Zatem wyciągnięcie wniosków stało się niemożliwe. Sam zrobiłem testy na własne potrzeby i z tych testów również nie można wnioskować, który z rozmiarów kół jest lepszy. Cała sprawa zamyka się więc w sferze subiektywnych doznań.
Swojego esdżeja kupiłem bo konieczna była zmiana rozmiaru ramy i postanowiłem uniknąć kłopotów z ewentualnym brakiem w przyszłości części do 26". Trafiłem fajnie, jeździ mi się lepiej niż na poprzednim (z drobnymi wyjątkami).

Ale spotkania Dominy z tłentynajnerem to już historia innego kalibru. Pierwszy na tapetę poszedł Camber w rozmiarze S (dzięki uprzejmości sklepu Specialized w Bielsku). Po przejażdżce "rzuciła" nim w nerwach bo ani rozmiar, ani podzespoły nie dały się ujarzmić. Nawet przełożeń brakowało na podjazdy. Jednokomorowa Reba nie potrafiła jej (lekkiej stosunkowo) nosić komfortowo. Poczytaliśmy, pomierzyliśmy i na drugi ogień poszedł StumpJumper w rozmiarze M (sam jeżdżę na L - 177 cm wzrostu).

Oba spece, ale perspektywa nie pozwala powiedzieć, który większy © DoktorNo

Długość górnej rury jest taka sama jak w 26" Anthemie, więc ten parametr miał być decydujący. Większe koła i większy skok amortyzacji spowodował, że rower znacząco się wydłużył i mimo wszystko trochę zmieniła się pozycja za kierownicą.

Ruszyliśmy na dobrze sobie znane trasy, czyli Klimczok -> Kozia Góra, a potem Magurka i zjazd ulubionym i ciągle dla nas wymagającym czarnym szlakiem do Wilkowic.
Jakie wnioski?

1.
Do wyjeżdżania pod górę potrzebne było znacznie więcej siły, aby tą krowę (choć tylko 13kg)wyciągnąć ze sobą. Dwutarcz da się oswoić i pewnie z czasem wystarczy w zupełności. Kierownica (72 cm) była jednak za szeroka i wcześniej w rozmiarze S zawadzała o kolana przy skręcie. Swoją drogą to strasznie GŁUPI to trend upierać się, że standardem kierownicy powinien być rozmiar. Dla mnie oczywiste (ale dla profów już nie), że standardem powinna być proporcja względem ciała (długości ramion, może rozpiętość barków, itd).

2.
Drobne kamienie podczas wyjazdu nie stanowią kłopotu ze względu na korzystniejszy kąt natarcia większych kół.

3.
Większy moment bezwładności kół powoduje, że jechać można znacząco wolniej w porównaniu do małych kół bez utraty stabilności.

4.
O ile podjazd dla człowieka o gabarytach Dominy nie przekonuje do stosowania większych kół (siła!) to zjazd jest jednoznacznie bardziej komfortowy bo bezpieczny. Przyczyną jest masa rotująca kół, która z kolei daje większy moment bezwładności, a co za tym idzie poprawia stabilność jazdy na wprost. Trochę niezręczne w tym kontekście wydaje się uporczywe zmniejszanie masy kół przez konstruktorów. W połączeniu z większym promieniem koła można podczas zjazdu nie martwić się o wystające kamienie, bo część z nich rower łyknie bez zająknięcia. Ale ta sama masa, wraz z dużą kierownicą i długością roweru powoduje kłopoty ze skręcaniem przy szybkiej jeździe.

No i masz babo placek. Dobrze, że celujemy w rower do turystyki na szlakach górskich, bo wtedy bezpieczeństwo stanowi cechę wyróżniającą.

Specowe kolory © DoktorNo

Nie wszystkie zdjęcia muszą być od przodu © DoktorNo



Kategoria Koło domu, Testy



Komentarze
Nie ma jeszcze komentarzy. Komentuj

Imię: Zaloguj się · Zarejestruj się!

Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa kjakw
Można używać znaczników: [b][/b] i [url=][/url]